Enhancing Teachers' Professionalism through Training in Creating Potential Intellectual Property Rights (IPR) Learning Videos for Arabic Language Teachers in the Islamic High Schools of Kabupaten Tulungagung

Moch Wahib Dariyadi, Betric Feriandika

Abstract


This Community Service project aims to elevate madrasah teachers' comprehension and knowledge concerning the significance of instructional media in the teaching process at Islamic schools. Moreover, the program aims to train teachers from Madrasah Aliyah in Kabupaten Tulung Agung to craft and develop interactive learning videos using the Camtasia Studio application. The specific target of this training is to enhance the creativity of teachers in designing and employing video-based learning media to contextualize Arabic language instruction in Madrasah. The implementation methods encompassed lectures, training sessions, and Q&A sessions targeting teachers from Madrasah Tsanawaiyah and Madrasah Aliyah in Kabupaten Tulung Agung. The outcomes expected from this initiative are the Proceedings of a National Seminar, a community service journal article, and the creation of an Intellectual Property Rights (IPR) for a Video Tutorial on Using Camtasia.

Keywords: Media, Learning with Video, Camtasia Studio


Full Text:

PDF

References


Akbar, M. R., Hakim, A. R., & Haris, A. (2020). Pelatihan Pembuatan Media Pembelajaran Video Dengan Videoscribe Untuk Mengoptimalisasi Pembelajaran Berbasis 4.0. Darmabakti: Jurnal Pengabdian Dan Pemberdayaan Masyarakat, 1(2), 51–57.

Dariyadi, M. W. (2016). Penggunaan Software “Camtasia Studio” Sebagai Media Pembelajaran Bahasa Arab Berbasis Ict. Prosiding Konferensi Nasional Bahasa Arab, 1(2).

Hasanah, A. (2022). Assemblr Edu Analysis and Interpretation as an Interactive Media in Language Learning. International Conference on Islamic Studies (ICIS), 1195–1202.

Kadarwati, A., & Malawi, I. (2017). Pembelajaran tematik:(Konsep dan aplikasi). Cv. Ae Media Grafika.

Ong, J. O., & Mahazan, M. (2020). Strategi pengelolaan sdm dalam peningkatan kinerja perusahaan berkelanjutan di era industri 4.0. Business Economic, Communication, and Social Sciences Journal (BECOSS), 2(1), 159–168.

Sari, V. K., Rusdiana, R. Y., & Putri, W. K. (2021). Pelatihan pembuatan media pembelajaran menggunakan canva bagi guru SMPN 1 tegalampel bondowoso. Jurnal Pengabdian Magister Pendidikan IPA, 4(3).

Sunardi, D., Sahputra, E., & Hidayah, A. K. (2021). Pelatihan Pembuatan Media Pembelajaran Berbasis Multimedia untuk meningkatkan kualitas pembelajaran bagi guru SMA MUHAMMADIYAH 4 KOTA BENGKULU. JPMTT (Jurnal Pengabdian Masyarakat Teknologi Terbarukan), 1(1), 29–34.

Supriyanto, S., & Erawanto, V. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran “Camtasia Studio” untuk Maharotul Kalam di PKPBA Uin Maulana Malik Ibrahim Malang Selama Pandemi Covid-19. Al-Maraji’: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, 4(2), 14–21.

Tekege, M. (2017). Pemanfaatan teknologi informasi dan komunikasi dalam pembelajaran SMA YPPGI Nabire. Jurnal FATEKSA: Jurnal Teknologi Dan Rekayasa, 2(1).

Toifah, N. (2021). Camtasia studio: software multimedia dalam pembelajaran menyimak Arab di era industri 4.0. Tarling: Journal of Language Education, 5(1), 71–91.

Utomo, F. T. S. (2023). Inovasi Media Pembelajaran Interaktif Untuk Meningkatkan Efektivitas Pembelajaran Era Digital Di Sekolah Dasar. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 8(2), 3635–3645.

Wibowo, H. S. (2023). Pengembangan Teknologi Media Pembelajaran: Merancang Pengalaman Pembelajaran yang Inovatif dan Efektif. Tiram Media.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.